yaka
Administrator
Dołączył: 24 Paź 2013
Posty: 1696
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
|
Artykuł napisany przez guru jyotish
Sanjay Rath
Pierwszym krokiem do zrozumienia astrologii wedyjskiej jest porzucenie osądu, że jest to jakiś rodzaj czarów, czy też przesądów.
Astrologia jest złożona z dwóch słów "astro" odnoszące się do badania ciał niebieskich i innych zjawisk oraz "logos" znaczące logiczne stosowanie podmiotu w laboratoryjnych warunkach. Termin "wedyjska" odnosi się do okresu czasu, w którym pisma zwane Vedami były spisane oraz kodyfikację danych przez Brighu Muniego (baza danych utworzona w Indiach w formie Brighu Samhity, posiadająca zapisy różnych diagramów narodzin i dotyczących ich wydarzeń w życiu danego WłH). W ten sposób, astrologia wedyjska odnosi się do metod astrologicznych, które były studiowane i ćwiczone w Indiach od od niepamiętnych czasów. Czołowy interpretator Maharishi Paraśara ujął tą wiedzę w monumentalnej i klasycznej Brihat Parasara Hora Shastrze, w formie standardowego tekstu przekazanego wszystkim Jyotish (astrologom wedyjskim). Jyotish nie jest fatalistyczne i nawet sam Brahma nie może powiedzieć dokładnie co się zdarzy. Faktycznie, jest dwanaście domów, które rządzą różnymi dziedzinami życia a spośród nich 3, 6, 10 i 11 dom są nazwane Upaczaya lub inaczej domami wzrostu. Sprawiają one, że człowiek odnosi sukces poprzez własne pragnienia i pracę nad sobą oraz ćwiczenie silnej woli. Można ująć to inaczej, mówiąc, że warunkami sukcesu jest nasze pragnienie i determinacja a nie czynniki zewnętrzne. W ten sposób, zakres możliwych do osiągnięci korzyści w naszym życiu wynosi około 33% i jeśli użyjemy własne talenty we właściwy sposób wartość ta stanowi naprawdę dużo. Śrimad Bhagavad-Gita jest dyskusją pomiędzy Śri Kriszną a Jego żarliwym uczniem Arjuną, który był kszatrią - wojownikiem. Wątpliwości Ardżuny dotyczyły tego, dlaczego musi walczyć w bitwie przeciw własnym krewnym i dlaczego Kryszna także nakłania go do tej czynności. Szósty dom w niektórych tłumaczeniach horoskopu wiążemy z wrogami i bitwami a ten jest kierowany wolną wolą osoby jako, że jest Upaczaya. Dlatego Bhagavan (Bóg) musiał wyjaśnić Arjunie kwestie dotyczące wartości i walki o prawdę.
Słoneczne znaki "Zodiak"
Dwadas Aditya 1 - Dwanaście Słonecznych znaków Z jednego powodu lub innego, może to być podbój Normandczyków albo narodziny Chrystusa, data początku roku zmienia się wraz z kalendarzem. W astrologii wedyjskiej, słoneczny kalendarz składa się z dwunastu domów po 30 stopni i oczywiście całkowita długość wynosi 360 stopni. Nazwany jest Dwadas Aditya, dwunastoma znakami Słońca. Te znaki są stałe (w przeciwieństwie do używanych w zachodniej astrologii) chociaż nazwy i pozostałe znaczenia, natura, etc są podobne.
Cechy znaków
Znaki zodiaku są klasyfikowane na wiele sposobów Najważniejsze są opisane poniżej
1.Płeć.
Znak jest albo pozytywny "męski" albo negatywny "żeński". Nieparzyste znaki zaczynając od Barana, licząc na przemian z parzystymi znakami są męskimi albo także zwane nieparzystymi, natomiast parzyste znaki są zwane żeńskimi albo po prostu parzystymi.
2.Panujący element.
Każdy znak należy do jednej z trójc Ognia, Powietrza, Ziemi i Wody (Tatwa poniżej). "Troistość" oznacza występowanie tego elementu trzy razy w Zodiaku. Są to trzy rodzaje czterech elementarnych form. Starożytni określili Ognisty trygon Baranem, Lwem i Strzelcem, ponieważ są trzy znaki zodiaku dla każdego elementu będziemy trzymali się tej terminologii zamiast używania wyrafinowanego określenia "energii". Dlatego, że te znaki są podobne, ta troistość, trójca albo TRIKONA (terminologia Jyotish) reprezentuje harmonię albo podobieństwo natury oraz zainteresowań. Te znaki oddalone są od siebie o 120 stopni.
3.Mobilność
Każdy ze znaków jest albo główny (ruchomy albo Chara), stały (Sthira) albo zmienny (podwójny albo Dwisbhava). W ten sposób każdy czwarty znak licząc od Barana jest ruchomy, każdy czwarty liczony od Byka jest stały a każdy czwarty licząc od Bliźniąt jest podwójny w naturze. To podobieństwo każdego czwartego jest zwane jakością. Ruchome znaki mają nadmierną energię i łatwo się poruszają pokazując przewagę Gunę Radżas, pasji. Stałe znaki posiadają niską energię i nie mają zdolności poruszania się, tym samym pokazują przewag Guny Tamas, ignorancji. Podwójne znaki stanowią bilans między nadmierną mobilnością ruchomych znaków a nieruchomością stałych znaków tym samym pokazując przewagę Guny Satwa, dobroci. Guna jest wewnętrzną cechą znaku i jej wewnętrzną naturą manifestującą się zewnętrznie na różne sposoby, mobilność jest jedną z ich.
Ayanamsa 4
Różnica między zodiakiem zachodnim a wedyjskim następuje z powodu faktu, że wedyjska astrologia bierze pod uwagę precesję układu słonecznego dookoła punktu zwanego "Nabhi" czyli "Pępka". Precesja postępuje w tempie około 50.23 sekund na roku (niektórzy podają średnią zmienną od 50" do 54" na roku opartą na czasie 26,000 lat albo 24,000 lat dla precesji kompletnego okręgu, 360 stopni). Precesja to po prostu korekta matematyczna nazwana Ayanamsą.
Sankranti
Daty wyznaczające słoneczny ingres w znak oparte są na wejściu Słońca w dany znak. W zależności od używanej wartości Ayanamsy, ta data może różnić się kilkoma dniami a różni astrologowie wyznaczają różne daty w zależności od ich poglądu na temat daty koniunkcji punktu zerowego, precesji w znak Barana (początek Kali Yugi) i tempie precesji. Rząd Indi ustanowił komitet nazwany Kalendarzowym Komitetem Reform, aby poprawić anomalię różnej interpretacji wedyjskich kalendarzy. Skutkiem było ustanowienie powszechnego Rashtriya Panchang (Narodowego Kalendarza) i Lahiri Ayanamsy. Data, w której Słońce wchodzi w znak jest nazwana Sankranti. W ten sposób, mamy 12 Sankranti opartych na dacie wejścia Słońca do każdego z 12 znaków od Barana do Ryb. Dobrzy wedyjscy astrologowie obliczają daty wydarzeń opierając się na Sankranti a także na Tithi. Wedyjskie słoneczne znaki mają głęboki wpływ na pragnienia duszy, która jest prawdziwą osoba i jeśli sporządzimy diagram i zauważymy w zestawieniu zgodność Księżyca, wtedy możemy powiedzieć o prawdziwej zgodności. W ten sposób, w pewnym sensie, ludzie mający te sam znaki Słońca jak podano poniżej, mogą zostać nazwani "duchowymi przyjaciółmi".
Tithi
Tithi jest wedyjską datą kalendarza księżycowego i miarą odległości między Słońcem a Księżycem zaczynającą się od Pratipada gdzie łączą się a kończy się w Poornima kiedy znajdują się naprzeciw o 180 stopni. Jest 15 Tithi w Sukla Paksha w pierwszej fazie i 15 Tithi w drugiej fazie zanikającego Księżyca (Krishna Paksha). Każdy Tithi jest kątem 12 stopni.
Tabela 1
Cechy Znaków 2,3
Tabela 2 Wedyjska data (wszystkie kąty w stopniach)
Tatwa
Jest pięć elementów głównych albo inaczej stanów wszystkich materialnych elementów nazwany TATWA. Te które są stanem stałym są statyczne, monolityczne nazwane PRITHVI albo Ziemią Stan ciekły nazwane jest JALA albo Wodą Te które posiadają stan gazowy nazywamy VAYU Stan Próżni nazywamy AKASH Energię związaną z elementem ognia nazwany AGNI. Każdy znak jest wyznacza jeden z czterech elementów Agni - Ogień), Vayu - Powietrze, Prithvi - Ziemia, Jala - Woda. Jednakże jest też piąty, Akash Tatwa - Eter - Niebo) włada, posiada wszystkie inne znaki i reprezentuje Vishnu, tego który jest Stwórcą wszystkiego, którego nie sposób dojrzeć materialnymi zmysłami. Tabela 3 Słońce Znak Czas Uzdrawiający kamień szlachetny Nazwa wedyjska
Przypisy 1. Aditya jest imieniem boga Słońca, syna Aditi, matki półogów albo Devów (słowo Deva znaczy dawcę światła albo oświecenia). Jest 12 Aditya albo bogów Słońca każdego z 12 miesięcy. Aby odnaleźć swoje słoneczne bóstwo, Adityę poznaj metody wedyjskie wyjaśniane przez Sanjay Ratha. 2. Ketu, zstępujący węzeł, jest władcą Skorpiona. 3. Rahu wstępujący węzeł jest władcą Wodnika 4. Ayanamsa. Precesja układu słonecznego powinna zostać dodana albo odjęta od punktu zerowego Barana w zachodnim diagramie aby otrzymać wedyjski Horoskop. Na przykład, słoneczny ingres w znak Barana w zachodniej astrologii jest marcem 21, jednakże obecnie Ayanamsa (2000 AD) wynosi około 23 stopnie i dodając 23 dni otrzymamy 14 kwiecień jako datę Słonecznego ingresu w znak Barana w wedyjskim Kalendarzu.
Tłumaczenie: Yogamaya
|
|